Selamat datang di Blog Saya,semoga blog ini bisa membawa manfaat dn membawa kita ke jalan Allah.. Aamiin...
lazada
lazadda

Senin, 24 Maret 2014

7 Golongan di dalam Kubur


ada seorang pemuda yang kerjanya menggalikubur dan mencuri kain kafan untuk dijual.Pada suatu hari, pemuda tersebut bertemudengan seorang ahli ibadah untukmengatakankesalahannya dan keinginan untuk bertaubatkepada Allah s. w. t. Dia berkata,

"Selama akumenggali kubur untuk mencuri kain kafan,aku telah melihat 7 hal ganjil yang menimpamayat-mayat tersebut. Lantaran itu aku insaf atasperbuatanku yang sangat keji itu dan inginsekali bertaubat."

" Yang pertama, aku lihat mayat yang padasiang harinya menghadap kiblat. tapi apabilaakumenggali semula kuburnya pada waktumalam, aku lihat wajahnya telahmembelakangikiblat. Mengapa terjadi begitu, wahai guru?"tanya pemuda itu. "

Wahai anak muda, merekaitulah golongan yang telah mensyirikkanAllah s. w. t. sewaktu hidupnya. Lantaran ituAllah s. w. t.menghinakan mereka dengan memalingkanwajah mereka dari mengadap kiblat, untukmembedakanmereka dari golongan muslim yang lain,"jawab ahli ibadah tersebut.


Sambung pemuda itu lagi, " Golongan yangkedua, aku lihat wajah mereka sangat indahwaktumereka dimasukkan ke dalam liang lahad.Tatkala malam hari ketika aku menggalikubur mereka,ku lihat wajah mereka telah berubah menjadibabi. Mengapa begitu, wahai guru?"

Jawab ahli ibadah tersebut, " Wahai anakmuda, mereka itulah golongan yangmeremehkan danmeninggalkan solat sewaktu hidupnya.Sesungguhnya solat merupakan amalan yangpertamasekali dihisab. Jika sempurna solat, makasempurnalah amalan-amalan kita yang lain,"

Pemuda itu menyambung lagi, " Wahai guru,golongan yang ketiga yang aku lihat, padawaktusiang mayatnya kelihatan seperti biasa saja.Apabila aku menggali kuburnya pada waktumalam,ku lihat perutnya menggelembung, keluarulat yang terlalu banyak dari perutnya itu."

".Mereka itulah golongan yang suka memakanharta yang haram, wahai anak muda," balasahli ibadah itu lagi.

" Golongan keempat , ku lihat mayat yangjasadnya berubah menjadi batu bulat yanghitamwarnanya. Mengapa terjadi begitu, wahaiguru?"

Jawab ahli ibadah itu, " Wahai pemuda,itulah golongan manusia yang durhakakepada kedua orangtuanya sewaktuhayatnya.Sesungguhnya Allah s. w. t. sama sekali tidakredha kepada manusia yang mendurhakaiorangtuanya."

" Golongan kelima, ku lihat ada pula mayatyang kukunya amat panjang, hinggamembelit-belitseluruh tubuhnya dan keluar segala isi daritubuh badannya," sambung pemuda itu.." 

Anak muda,mereka itulah golongan yang gemarmemutuskan silaturrahim. Semasa hidupnyamereka sukamemulai kan pertengkaran dan tidakbertegur sapa lebih dari 3 hari. BukankahRasulullah s.a.w. pernah bersabda, bahawa sesiapa yangtidak bertegur sapa melebihi 3 hari bukanlahtermasukdalam golongan umat baginda," jelas ahliibadah tersebut.

" Wahai guru, golongan yang keenam yangaku lihat, sewaktu siang liang lahadnyakering kerontang.Tatkala malam ketika aku menggali semulakubur itu, ku lihat mayat tersebut terapungdanlahadnya dipenuhi air hitam yang amat busukbaunya,"

" Wahai pemuda, itulah golongan yangmemakan harta riba sewaktu hayatnya,"jawab ahli ibadah tadi.

" Wahai guru, golongan yang terakhir yangaku lihat, mayatnya senantiasa tersenyumdan berseri-seripula wajahnya. Mengapa demikian wahai tuanguru?" tanya pemuda itu lagi.

Jawab ahliibadah tersebut, " Wahai pemuda, merekaitulah golongan manusia yang berilmu. Danmerekaberamal pula dengan ilmunya sewaktu hayatmereka. Inilah golongan yang mendapatkeridhaan dankemuliaan di sisi Allah s. w. t. baik sewaktuhayatnya mahupun sesudah matinya."

Ingatlah, sesungguhnya dari Allah s. w. t kitadatang dan kepadaNya jugalah kita akankembali,Kita akan dimintai pertanggung jawaban atassetiap amal yang kita lakukan,.Wallahua'lam..

Follow: @Im_Moeslim

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

lazada.co.id